Deu consells per treballar en equip

suro

 

  • 1) El treball en grup no és una suma de treballs individuals. Implica una dinàmica d’interacció durant tot el procés, d’adquirir responsabilitats col·lectives i la capacitat d’avaluar-se entre companys.
  • 2) Treball entre iguals, amb destreses diferents. A l’inici, és important que cada membre del grup deixi clares les seves aptituds i les seves limitacions, el que pot fer amb facilitat i el que li costaria de fer. Quan s’ha posat damunt de la taula totes les habilitats dels integrants del grup, quedarà més clar a què pot aspirar.
  • 3) Els passos bàsics per treballar en grup sempre són els mateixos: definir objectius, establir els processos per aconseguir-los i designar responsabilitats individuals amb els terminis definits.
  • 4) És important repartir de manera equitativa responsabilitats i feines. Tant inconvenients són els espavilats –que s’escapoleixen de responsabilitats– com els messies –que les assumeixen gairebé totes–.
  • 5) Dins les diverses responsabilitats assignades, una ha de ser la de coordinació. Pot ser fixa o rotativa però qui l’assumeix ha de deixar constància escrita de les reunions, fixant-hi els acords, concretant les responsabilitats acordades i liderant el grup.
  • 6) No tot s’ha de fer en grup, però sí s’ha d’avaluar conjuntament. Hi ha tasques que es poden fer en grup, però d’altres són molt més eficients si es fa individualment, com per exemple redactar. En canvi, llegir els textos dels companys i unificar-los amb criteris comuns s’ha de fer en grup.
  • 7) Tot treball en grup comporta un mínim de tres reunions, la inicial per establir els passos bàsics, una d’intermèdia per controlar la bona marxa del  que s’està duent a terme i una de final de tancament i revisió.
  • 8) Les tres reunions bàsiques han de ser presencials. Les decisions virtuals són una contínua font de malentesos. Els correus electrònics, grups de Whatsapp, Facebook o similars poden ser bons complements, però mai substitutius de les trobades on es decideixen les directrius del treball. En canvi, és necessari un correu electrònic a posteriori amb l’acta de la reunió, on constin els temes tractats i, sobretot, els acords i responsabilitats adquirits, amb els terminis corresponents.
  • 9) Cal preparar també les reunions. És més pràctic que documents llargs o parts del treball s’enviïn abans, per tal de dedicar la segona reunió a revisar-los i unificar criteris, en el benentès que s’anirà a la reunió amb els documents llegits.
  • 10) La darrera reunió es dedica a tancar el treball i, també, per adonar-se del que ha funcionat i del que no per tenir-ho en compte en futurs projectes.

 (Material de creació pròpia per a treballar la dinàmica de grups a l’Escola Superior de Música de Catalunya. Presentació PowToon creada per Robert Garrigós )

 




Quant a joseppujol

Josep Pujol i Coll, sóc nascut a Vilobí d'Onyar (La Selva) però gironí de professió. Treballo com a professor d'Història de la Cultura a l'Escola Superior de Música de Catalunya (Esmuc). A més dels interessos musicals, en tinc molts d'altres, sobretot els literaris. He publicat quatre llibres de narracions (Cal·ligrafia, Tres tríptics, Fruita del temps i L'estratègia del cucut), una novel·la (Els tatuatges, premi Andròmina a València) i algun poema. https://sites.google.com/site/joseppujolcoll/
Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.